Behandling av vedlikehold/påkostning i Periode & År
Vedlikehold som skal kostnadsføres regnskapsmessig men aktiveres skattemessig.
Eksempel 1:Vedlikehold som skal kostnadsføres regnskapsmessig men aktiveres skattemessig.
Vedlikehold er regnskapsført på konto 6390 i regnskapet. Dette beløpet skal aktiveres skattemessig.

- Beløpet skal ikke registreres i anleggsregisteret.
- Beløpet skal registreres direkte under «Skattemessige avskrivninger» hvor det registreres som en manuell justering på feltet «Kostpris - påkostninger» eller «Kostpris - nyanskaffelser».
- Under «Kontroller» velges menypunktet «Avstemming driftsmidler» velges «Vis alt» og man registrerer en linje under «Andre forhold» der man registrerer det vedlikeholdet som er aktivert skattemessig.
- Dersom forholdet gjelder et bygg, skip etc. som har saldoskjema e-j, så velger man skjemaet for det aktuelle driftsmiddelet.
- Dersom det gjelder en samlesaldo i saldogruppe a, c eller d, så velger man den aktuelle samlesaldoen.
- Dersom det gjelder noe som skal avskrives skattemessig lineært, må man opprette et nytt objekt for denne aktiveringen, og legge inn beskrivelse av objektet i beskrivelsesfeltet. Det anbefales ikke å registrere på et eksiterende objekt.
- Dersom dette gjelder et ikke-avskrivbart objekt, som for eksempel en tomt, velger man det aktuelle objektet, og registrerer påkostning på dette.
- Dersom dette gjelder en avskrivbar hendelse på et ikke-avskrivbart objekt, for eksempel avskrivbar asfaltering på en ikke-avskrivbar tomt, velger man saldoskjemaet som eventuelt måtte finnes for dette formålet for eksempel fra en tidligere asfaltering, eventuelt oppretter man et nytt objekt i aktuell saldogruppe, for eksempel gruppe h, til dette formålet, og registrerer påkostningen på dette nye skattemessige objektet.

Bruker vil nå få en endring i midlertidige forskjeller som gir et avvik i Avstemming driftsmidler under Kontroller


- Under «Kontroller» velges menypunktet «Avstemming driftsmidler» velges «Vis alt» og man registrerer en linje under «Andre forhold» der man registrerer det vedlikeholdet som er aktivert skattemessig.

Eksempel 2: Aktivert driftsmiddel som skal avskrives regnskapsmessig men skattemessig kostnadsføres.
Påkostning/Vedlikehold er balanseført på konto 1200.

Dette registreres i “Anleggsregisteret” med avskrivningstype “Regnskapsmessig presentasjon”

Bruker vil nå få differanse i “Avstemming driftsmidler” som må justeres.

Dette utføres enten i feltet “Aktivert driftsmiddel som skal skattemessig kostnadsføres, eksempelvis "byggelånsrenter" eller i samme felt som over “Andre forhold” hvor beskrivelse av justering gjøres manuelt.

Summen av de regnskapsmessige avskrivningene på 12 000,- og “Endring midlertidige forskjeller” - 28 000,- gir et totalt skattemessig fradrag på 40 000,-
