1. Kunnskapsbase
  2. Sticos Personal
  3. Organisasjonsstruktur og Ansattliste

Ansattlisten

I denne artikkelen vil vi gi deg en oversikt over Ansattlisten, vise deg hvordan du kan legge til nye ansatte og hvordan du endrer på eksisterende

Ansattlisten kan administreres av Hovedadministrator og personer med rollen Brukeroperatør.

Vanlige brukere har lesetilgang i Ansattlisten, og ser kun personer i egen enhet. De kan ikke klikke på andre profiler. Les mer om hva ansatte ser her.

Ansattlisten

Du finner Ansattlisten i menyen til venstre.

Ansattliste

Når du kommer inn i Ansattlisten vil du se alle brukere sortert etter opprettelsesdato.

Under overskriften vil du til enhver tid ha oversikt over hvor mange lisenser dere har, og hvor mange som er i bruk. Har du behov for flere lisenser er det bare å ta kontakt med oss ved å sende inn sak via "Support" (denne finner du ved å trykke på navnet ditt, øverst til høyre).

I fritekstfeltet kan du søke i innholdet i alle synlige kolonner. Søkeresultatet reduseres mens du skriver.

Alle kolonnene er sorterbare. Du klikker på den kolonnen du vil sortere på, og pilen til høyre i kolonnen viser stigende eller synkende sortering.

I feltet Tilhørighet(er) velger du hvilken enhet eller avdeling du vil filtrere på. Du velger fra nedtrekksmenyen, og du kan velge flere samtidig.  

Feltet Status hjelper deg å filtrere på ansattes lisensstatus: Aktiv, Ikke startet, Sluttet, og Skal slutte. Du kan filtrere på én eller flere av disse. 

For å fjerne alle søk, sorteringer og filtreringer trykker du på Nullstill.

Legge til ny ansatt

Nye ansatte legger du til ved å trykke på knappen Legg til bruker.

Merk: Dersom du ønsker å legge til flere ansatte samtidig, kan du benytte deg av importfunksjonen, som du finner under Endre ansatte knappen. Les mer om import av ansatte her.

Etter å ha trykket på Legg til bruker, fyller du ut epostadressen til den ansatte.

Deretter kommer du inn i skjermbildet hvor du skal registrere opplysningene om den ansatte. Hvilke opplysninger som må fylles ut avhenger av hvilke moduler du har. De påkrevde feltene er markert med en rød stjerne:

ny ansatt

Utsett aktivering av bruker kan krysses av dersom du IKKE vil at det skal sendes ut en velkomstepost til den ansatte ennå. Dette krever at du fyller ut en dato i datofeltet. 

Feltene under Ansettelse er kun synlig dersom du har HR-modulen i Sticos Personal. Her må du fylle ut Ansatt fra dato og Stillingsprosent dersom disse ikke skal være fra dagens dato. 

Alle nyopprettede ansatte blir registrert som vanlige brukere. Vil du gi brukeren flere tilganger, legges disse til etter at den ansatte er lagret.
Dette gjør du ved å gå til Rollestyring etter at du har opprettet brukeren. 

Les mer om tildeling av adminroller her.

Endre ansatt

Dersom du ønsker å endre personalia på en ansatt, klikker du på knappen Endre ansatt, eller direkte på profilnavnet dersom dere har HR-modulen.

Registrer fravær

Du kan registrere et ferdiggodkjent fravær på en ansatt direkte fra listen. Trykk på symbolet  for å registrere fravær.

Ansattprofil 

Dersom dere har HR-modulen, har de ansatte profiler. Du kan trykke på navnet til den ansatte for å komme til profilen.

Her ser du en oversikt over alle opplysninger registrert på den ansatte og alle fravær.
Du vil også kunne se og registrere kompetanse, laste opp personaldokumenter, se oppfølgingsløp ved langtidssykefravær og administrere den ansattes Feriebank.

Video