Hva ser den ansatte?

Vi får mange spørsmål om hvordan Sticos Personal ser ut for en vanlig bruker. Som administrator har du tilgang til veldig mye mer innhold enn de ansatte selv. Her vil vi forsøke å synliggjøre forskjellen.

Hva ser den ansatte selv?

Som hovedadministrator har du mange flere valg i Personal enn de ansatte selv har. Av og til kan det være vanskelig å vite hvilken effekt dine endringer har for de ansatte i systemet. 

Kort fortalt, så ser en helt vanlig bruker mye mindre enn det du selv gjør, og har langt færre valg. 

Når du oppretter en ny ansatt i Personal, blir vedkommende opprettet med en helt vanlig bruker. Alle adminroller eller utvidede rettigheter må altså spesifikt legges til. 

Dette er rettighetene til en helt standard bruker:

rettigheter

Den ansattes rettigheter ser du ved å gå på Rollestyring, og deretter fanen Rettigheter. Les mer om tildeling av Rettigheter her

En vanlig bruker har lov til å se og redigere egen profil (personalia), se og registrere eget fravær, se og registrere egen kompetanse og se egen feriebank. De har ikke tilgang til sin egen personalmappe (rollen Se dokumenter), med mindre du gir dem denne rettigheten. 

Når en vanlig ansatt ser sin egen profil, ser den omtrent slik ut (alt ettersom hva som er utfylt):

olas profil

For hovedadmin ser profilfanene slik ut:

olas profil admin

Merk at fanene Dokumenter og Notater ikke vises for den ansatte. Disse utgjør til sammen personalmappen.

Det er også noen forskjeller på hva admin og den ansatte ser i menyen til venstre. Alt under Administrativt er skjult for en vanlig bruker:

administrativt

De ser heller ikke noen Redigerknapper på forsiden, i håndbøkene eller i HMS-hjulet. 

Tips: Dersom du har en lisens til overs, kan det være en god idé å lage deg en fiktiv ansatt, som kun har helt vanlige brukerrettigheter. Du kan logge inn med denne i et inkognitovindu i nettleseren din, slik at du kan være innlogget som både admin og testbrukeren samtidig, og umiddelbart se hva de ansatte ser når du gjør endringer. Pass på å bruke en helt annen epostadresse til denne brukeren. Spør oss i Sticos dersom du trenger veiledning rundt dette.

Hva kan den ansatte gjøre i Personal?

Avhengig av hvilke moduler bedriften har, kan den ansatte:

  • se forside og nyheter
  • se og redigere sin egen profil
  • sende inn et sykefravær eller ferieønske 
  • sende inn et avvik og se alle avvik som er under behandling eller ferdig behandlet, såfremt de ikke er merket som Synlig kun for administrator 
  • se HMS-hjul
  • se Handlingsplan
  • lese i Stoffkartotek
  • se alle kapitler i håndbøkene som er merket med synlighet Alle
  • søke etter emner i håndbøker, lovverk og dokumenter i Filarkivet
  • se Ansattliste (men ikke profilsider til andre ansatte)
  • se Dagens fravær, men ikke årsak (denne innstillingen kan skrus av. Les mer her)
  • se Ferieplan

 

Ingen vanlige brukere med standardoppsett kan se noe annet om sine kolleger enn navn, epost, tilhørighet og eventuelle andre opplysninger som vises i Ansattlista, og kun på ansatte i sin egen enhet.

Slik ser brukeren Ola Ansattlista. Det er kun én annen person i denne enheten:

ansattliste according to Ola

Ola kan klikke på sitt eget navn og se sin egen profil, men ikke Pers.